שסתומי אל-חזור, הידועים גם בשם שסתומי סימון, הם רכיבים חיוניים במערכות שונות לשליטה בזרימת נוזלים או גזים בכיוון אחד.

שסתומי על חזור נועדו לאפשר לנוזל או לגז לזרום בכיוון אחד תוך מניעת זרימה חזרה בכיוון ההפוך. שסתומי אל-חזור נמצאים בשימוש נרחב במגוון יישומים, לרבות מערכות מים, מערכות ביוב, דוודים ואפילו שעוני מים.

  • שסתומים אל-חזור בשעוני מים
    בשעוני מים, שסתומי אל-חזור ממלאים תפקיד מכריע בוויסות זרימת המים. הם מבטיחים שהמים זורמים בצורה מבוקרת, ומאפשרים לשעון לשמור על זמן מדויק. השסתום מונע מהמים לזרום בחזרה למקור, ומבטיח שהכמות הנכונה של מים משתחררת במרווחים קבועים. ללא שסתום האל-חזור, שעון המים לא יתפקד כראוי, מה שיוביל לקביעת זמן לא מדויקת.
  • היתרונות של שסתומים אל-חזור
    אחד היתרונות העיקריים של שסתומי אל-חזור הוא יכולתם למנוע זרימה הפוכה של נוזלים או גזים. זה חשוב במיוחד במערכות שבהן זרימה חוזרת עלולה להוביל לזיהום או לנזק. שסתומי אל-חזור מספקים גם הגנה מפני פטיש מים, תופעה המתרחשת כאשר חל שינוי פתאומי במהירות הנוזל, וכתוצאה מכך עליית לחץ. על ידי מניעת זרימה חוזרת ופטיש מים, שסתומי אל-חזור תורמים לבטיחות וליעילות הכללית של המערכת.
  • שסתומי אל-חזור במערכות ביוב
    במערכות ביוב, שסתומי אל-חזור חיוניים במניעת זרימה חוזרת של שפכים למבנים או לאזורים אחרים. הם מבטיחים שהביוב יזרום בכיוון אחד, הרחק מאזורים מיושבים, ומונעים התפשטות של חיידקים מזיקים וריחות לא נעימים. שסתומי אל-חזור במערכות ביוב מתוכננים בדרך כלל להתמודד עם הלחצים הגבוהים והאופי הקורוזיבי של הביוב, מה שהופך אותם לעמידות ואמינות.

 

העיצוב של שסתום אל-חזור

שסתום אל-חזור אולי נראה פשוט במבט ראשון, אבל העיצוב שלו למעשה די מורכב. הוא מורכב ממספר מרכיבים מרכזיים הפועלים יחד כדי להבטיח את תפקודו התקין.

בליבו של שסתום אל-חזור נמצא דיסק מתנועע או כדור המשמש כאלמנט האיטום. דיסק או כדור זה ממוקם בתוך גוף שסתום, המכיל כניסה ויציאה. הדיסק או הכדור מוחזקים במקומם על ידי קפיץ או מנגנון ציר, בהתאם לעיצוב הספציפי של השסתום.

כאשר הנוזל או הגז זורמים בכיוון הרצוי, הלחץ דוחף את הדיסק או הכדור, וגורם לו להיפתח ולאפשר לזרימה לעבור דרכו. עם זאת, כאשר יש היפוך בכיוון הזרימה, הלחץ על הדיסק או הכדור גדל, וגורם לו להידחף אל מושב השסתום ולאטום את המעבר.

למנגנון האיטום יש חשיבות מכרעת לתפקוד תקין של שסתום אל-חזור. זה חייב לספק אטימה הדוקה כדי למנוע כל דליפה או זרימה חזרה. החומרים המשמשים לדיסק או לכדור, כמו גם המושב, נבחרים בקפידה על מנת להבטיח עמידות ועמידות בפני קורוזיה.

בנוסף למנגנון האיטום, שסתומי אל-חזור עשויים לכלול גם תכונות כגון קפיץ או משקל נגד כדי לסייע בפעולת הסגירה. אלמנטים נוספים אלו מסייעים להבטיח סגירה מהירה ואמינה של השסתום, תוך מזעור הסיכון לזרימה חוזרת.

שסתומים אל-חזור בשעוני מים

שעוני מים שימשו במשך מאות שנים כאמצעי למדידת זמן. מכשירי שמירת זמן עתיקים אלה הסתמכו על זרימת המים כדי לציין את חלוף השעות והדקות. בליבת הפונקציונליות שלהם, שסתומי אל-חזור מילאו תפקיד מכריע בהבטחת הדיוק והאמינות של שעוני מים.

  • ויסות הזרימה:
    שסתומי אל-חזור בשעוני מים היו אחראים על ויסות זרימת המים מהמקור לכלי המדידה. על ידי מתן אפשרות למים להיכנס לכלי בצורה מבוקרת, שסתום האל-חזור הבטיח שהזרימה תישאר עקבית, ומונע כל עליות או תנודות פתאומיות שיכולות להשפיע על הדיוק של מדידת הזמן.
  • שמירה על לחץ קבוע:
    שעוני מים פעלו על פי העיקרון של שמירה על מפלס מים קבוע בכלי המדידה. שסתום האל-חזור שיחק תפקיד חיוני בתהליך זה על ידי מניעת כל זרימה חוזרת או זרימה הפוכה של מים. על ידי איטום המעבר כאשר כיוון הזרימה השתנה, השסתום שמר על לחץ קבוע בתוך השעון, מה שהבטיח זרימה יציבה ורציפה של מים.
  • מניעת זיהום:
    לעתים קרובות נעשה שימוש בשעוני מים במרחבים ציבוריים, כגון כיכרות עירוניות או מקדשים, שבהם ניקיון והיגיינה היו חיוניים. שסתומי אל-חזור בשעוני מים מילאו תפקיד משמעותי במניעת זיהום אספקת המים. על ידי איטום המעבר כאשר כיוון הזרימה השתנה, השסתום מנע מכל זיהומים או חומרים זרים להיכנס למקור המים, והבטיח את טוהר וניקיון המים המשמשים בשעון.

 

היתרונות של שסתומים אל-חוזרים

שסתומי אל-חזור מציעים מספר יתרונות שהופכים אותם למרכיבים מכריעים במערכות ויישומים שונים.

ראשית, שסתומים אלו מונעים זרימה חוזרת, שהיא זרימה הפוכה של נוזל או גז במערכת צנרת. זרימה חוזרת יכולה להתרחש עקב שינויים בלחץ או נוכחות של אפקט סיפון. על ידי איטום יעיל של המעבר כאשר כיוון הזרימה משתנה, שסתומי אל-חזור מבטיחים שהנוזל או הגז נעים בכיוון אחד בלבד, ומונעים כל נזק או זיהום אפשריים.

שנית, שסתומי אל-חזור עוזרים לשמור על יעילות המערכת על ידי הפחתת אובדן אנרגיה. במערכות בהן יש צורך לווסת את זרימת הנוזלים או הגז, כגון במערכות HVAC או רשתות חלוקת מים, שסתומי אל-חזור מונעים זרימה לאחור של נוזל, מה שעלול להוביל לירידות לחץ וצריכת אנרגיה מוגברת. על ידי שמירה על זרימה חד-כיוונית, שסתומים אלו עוזרים לייעל את ביצועי המערכת ולהפחית את עלויות האנרגיה.

יתר על כן, שסתומי אל-חזור תורמים לבטיחות הכללית של מערכת. ביישומים שבהם נוכחות של זרימה הפוכה עלולה להוות סיכונים משמעותיים, כגון במפעלי עיבוד כימיים או בתי זיקוק לנפט, שסתומי אל-חזור ממלאים תפקיד קריטי במניעת תאונות פוטנציאליות או נזק לציוד. על ידי הבטחת זרימת נוזלים או גזים רק בכיוון הרצוי, שסתומים אלו עוזרים לשמור על שלמות המערכת ולהגן על כוח אדם וציוד.

בנוסף ליתרונות אלו, שסתומי אל-חזור הם בדרך כלל קלים להתקנה ודורשים תחזוקה מינימלית. העיצוב הפשוט והמבנה החזק שלהם הופכים אותם לרכיבים אמינים שיכולים לעמוד בלחצים ובטמפרטורות גבוהות.

שסתומי אל-חזור במערכות ביוב

מערכות ביוב הן חלק מהותי מכל תשתית עירונית, האחראית על סילוק בטוח ויעיל של שפכים וביוב. בתוך מערכות אלו, לשסתומי אל-חזור תפקיד מכריע במניעת זרימה חוזרת והבטחת תפקוד תקין של המערכת.

כשמדובר במערכות ביוב, זרימה חוזרת יכולה להוות דאגה גדולה. זרימה הפוכה של שפכים עלולה להוביל לזיהום מקורות מים נקיים, לנזקים סביבתיים ואף לסכנות בריאותיות. שסתומי אל-חזור המותקנים בצנרת הביוב משמשים כמחסום, המאפשר זרימת ביוב בכיוון אחד בלבד. זה מונע מהביוב לזרום חזרה למערכת ולגרום לנזק פוטנציאלי.

בנוסף למניעת זרימה חוזרת, שסתומי אל-חזור במערכות ביוב מסייעים גם בשמירה על ביצועי מערכת מיטביים. שסתומים אלו מבטיחים כי זרימת הביוב מופנית לכיוון מתקן הטיהור או אתר ההשלכה, ומאפשרים עיבוד וטיפול יעילים. על ידי מניעת הזרימה ההפוכה, השסתומים מסייעים להימנע מחסימות, נזקים לצינורות ועומס מיותר על המערכת – מה שמצריך פחות את שירותיהם של אינסטלטורים.

יתר על כן, שסתומי אל-חזור במערכות ביוב תורמים לבטיחות הכללית וההיגיינה של הסביבה. על ידי מניעת זרימה לאחור ודליפות ביוב פוטנציאליות, שסתומים אלו מפחיתים את הסיכון לזיהום למקורות מים, קרקע ומערכות אקולוגיות שמסביב. זה חשוב במיוחד באזורים שבהם גופי מים ומאגר מי תהום חשופים לזיהום.

התקנת שסתומי חזור במערכות ביוב דורשת התייחסות מדוקדקת של גורמים כמו גודל צינור, קצב זרימה ולחץ. חשוב לבחור שסתומים שתוכננו במיוחד עבור יישומי ביוב, עם חומרים עמידים בפני קורוזיה והתכלות. בדיקה ותחזוקה שוטפת של שסתומים אלו נחוצים גם כדי להבטיח את תפקודם התקין ולמנוע חסימות או תקלות. לכן, יש להכניס לתמונה חברה מקצועית בתחום של עבודות ביוב.

סוגי שסתומי אל-חזור

כשזה מגיע לשסתומי אל-חזור, ישנם מספר סוגים שונים זמינים, כל אחד עם תכונות ויישומים ייחודיים משלו. בחירת סוג השסתום המתאים לצרכים הספציפיים שלך היא חיונית כדי להבטיח ביצועים ויעילות מיטביים. להלן שלושה סוגים נפוצים של שסתומי אל-חזור שיש לקחת בחשבון:

  • שסתומי סימון מתנדנדים:
    סוג זה של שסתום אל-חזור כולל דיסק ציר שמתנדנד לפתיחה כדי לאפשר זרימת נוזלים בכיוון אחד ואז מתנדנד אחורה כדי לסגור ולמנוע זרימה לאחור. שסתומי סימון נדנוד משמשים בדרך כלל ביישומי לחץ נמוך עד בינוני ומתאימים למגוון רחב של נוזלים, כולל מים, שמן וגז.
  • שסתומי סימון להרמה:
    שסתומי הסימון להרמה פועלים באמצעות דיסק או בוכנה שמתרומם מהמושב שלו כדי לאפשר זרימת נוזלים ואז נופל חזרה למקומו כדי למנוע זרימה לאחור. שסתומים אלו משמשים לעתים קרובות ביישומי לחץ גבוה ומתאימים לנוזלים שונים, כולל קיטור וכימיקלים מאכלים. שסתומי סימון הרמה ידועים באיטום הדוק שלהם ויכולים להתמודד עם קצבי זרימה גבוהים יותר בהשוואה לשסתומי סימון נדנוד.
  • שסתומי סימון כדוריים:
    כפי שהשם מרמז, שסתומי סימון כדוריים כוללים כדור כדורי שזז למעלה ולמטה בתוך גוף השסתום כדי לשלוט בכיוון הזרימה. כאשר הנוזל זורם בכיוון הרצוי, הכדור נדחק כלפי מעלה, ומאפשר את הזרימה. כאשר הזרימה מתהפכת, הכדור צונח בחזרה למקומו, ומונע זרימה לאחור. שסתומי סימון כדוריים הם מגוונים וניתן להשתמש בהם במגוון רחב של יישומים, כולל מערכות מים, נפט וגז. הם מציעים נפילות לחץ נמוכות ובדרך כלל הם קומפקטיים יותר בהשוואה לשסתומי סימון נדנוד או הרמה.

 

אמנון אינסטלציה
אמנון אינסטלציה
אמנון אינסטלציה

מנהל מקצועי פורום אינסטלציה

אמנון אינסטלציה קיים כ-6 שנים כעסק עצמאי בתקופה זו תרמתי מניסיוני לעבודות רבות מורכבות ופשוטות כגון החלפת צנרת בשיפוצים של בתי מלון ודירות פרטיות, איתור נזילות במצלמה תרמית עובד עם מוסדות ממשלתיים כגון המכון הגיאולוגי, עבודה שוטפת עם בתי ספר וגני ילדים, וועדי בתים ובעלי נכסים. למידע נוסף על העסק לחצו כאן

שאלות גולשים מהפורום בנושא שסתום אל חזור

חשבונות מים מנופחים למשפחה של 3 נפשות למרות בדיקה לאיתור נזילה והתקנת אל חזור

שלום, אנו מקבלים חשבון מים פי 2 מהצריכה החודשית הממוצעת שלנו. היה איש מקצוע שלא מצא נזילה והתקין שסתום למניעת זרימה חוזרת. כמו כן, בדקנו שאין זרימת מים לאחר סגירת כל הברזים בדירה (לא כולל ניאגרות...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 26/05/2020
חשבונות מים מנופחים למשפחה של 3 נפשות למרות בדיקה לאיתור נזילה והתקנת אל חזור

שלום, אנו מקבלים חשבון מים פי 2 מהצריכה החודשית הממוצעת שלנו. היה איש מקצוע שלא מצא נזילה והתקין שסתום למניעת זרימה חוזרת. כמו כן, בדקנו שאין זרימת מים לאחר סגירת כל הברזים בדירה (לא כולל ניאגרות...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 26/05/2020
הצילו! - ריח של ביוב עולה מהאסלה..

היי,  יש לנו בעיה בבית של ריח רע שיוצא (בגלים) מן האסלה.  כשזה קורה המים באסלה יורדים מתחת לסף (כאילו שיש באסלה פחות מידי מים..) ואז יוצא משם ריח של ביוב..  (אתם לא רוצים להיות שם כשזה...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 20/12/2017
הצילו! - ריח של ביוב עולה מהאסלה..

היי,  יש לנו בעיה בבית של ריח רע שיוצא (בגלים) מן האסלה.  כשזה קורה המים באסלה יורדים מתחת לסף (כאילו שיש באסלה פחות מידי מים..) ואז יוצא משם ריח של ביוב..  (אתם לא רוצים להיות שם כשזה...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 20/12/2017
תשלום מים חודשי מופרז

אז ככה..... מקבלים תשלום לחודשיים 860 ש"ח 5 נפשות, ללא מערכת סולארית. נערכה בדיקת לחץ עם שעון גליצרין ויצא תקין. שעון המים נשלח לבדיקה ויצא תקין. נזילות בשרותים נשללו. המרכזיה במרפסת...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 07/07/2020
תשלום מים חודשי מופרז

אז ככה..... מקבלים תשלום לחודשיים 860 ש"ח 5 נפשות, ללא מערכת סולארית. נערכה בדיקת לחץ עם שעון גליצרין ויצא תקין. שעון המים נשלח לבדיקה ויצא תקין. נזילות בשרותים נשללו. המרכזיה במרפסת...

הודעות בפורום פורום אינסטלטורים 07/07/2020